بررسی موتور با حجم متغیر 24 صفحه + doc

یك شركت تخصصی بدنه و قطعات خودرو به نام شركت ((می فلاور)) ابداع كرده است كه می تواند حجم وضریب كمپرس خود را در حین كاركرد تغییر دهد این طرح كهe3 نام گرفته است هنوز در مراحل آغازین قرار دارد اما یك نمونه تك سیلندر آن مورد آزمایش قرار گرفته تا مشخص شود كه آیا این طرح می تواند باعث كاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا شود تا در صورت مثبت بودن نتایج به تولید

دسته بندی: مکانیک

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 24

حجم فایل: 15 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

موتور با حجم متغیر

یك شركت تخصصی بدنه و قطعات خودرو به نام شركت ((می فلاور)) ابداع كرده است كه می تواند حجم وضریب كمپرس خود را در حین كاركرد تغییر دهد . این طرح كهe3 نام گرفته است هنوز در مراحل آغازین قرار دارد اما یك نمونه تك سیلندر آن مورد آزمایش قرار گرفته تا مشخص شود كه آیا این طرح می تواند باعث كاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا شود تا در صورت مثبت بودن نتایج به تولید نمونه های واقعی اقدام شود .

قابلیت تنظیم حجم و ضریب كمپرس موتور بدان معنی است كه موتور می تواند خود را در هر لحظه با نیاز راننده و همچنین شرایط كاركرد خودرو (سرعت كم ؟ بار زیاد و غیره ) تطبیق دهد . كارشناسان شركن می فلاور اظهار می دارند در شرایط عادی در 95 در صد موارد موتور فقط با بخشی از كل نیروی خود كار می كند و تنها در شرایط خاصی نیاز به تمام نیروی آن وجود دارد .

در موتور های رایج معمولی ، پیستون از طریق شاتون به میل لنگ متصل است و هنگامی كه اتاقك احتراق بالای پیستون توسط سوخت و هوا منجر می شود انرژی آزاد شده ناشی از این انفجار پیستون را در كورس خود به سمت پایین می راند و باعث چرخش میل لنگ می شود . یاتاقانی كه شاتون را به میل لنگ متصل می كند در زبان انگلیسی با نام «لنتهای بزرگ» (big – end) شناخته می شود . در موتور e3 رابط دیگری هم بین شاتون و میل لنگ وجود دارد و در واقع دو یاتاقان وظیفه تماس شاتون و میل لنگ را انجام می دهند . با تنظیم زاویه این اتصال در هنگام كاركرد موتور ، پیستون می تواند به میل لنگ نزدیك تر شده و یا از آن دورتر شود و با این عمل كورس پیستون ، به طور موثر تغییر می یابد . با این عمل كورس پیستون به طور موثر تغییر می یابد . با اعمال این تنظیم در حركت رو به پایین پیستون ، حجم سفید سیلندر تغییر می كند ، بنابراین حجم كل موتور نیز كم یا زیاد می شود . در صورت اعمال این تنظیم بر روی حركت رو به بالای پیستون می توان ضریب كمپرس موتور را نیز تغییر داد . این تنظیم ها با استفاده از ساز و كاری كه هنوز جزئیات آن افشا نشده است و از طریق تغییر وضعیت بلوك هایی كه بازوهای اهرم را نگه می دارند انجام می گیرد .

ویژگی منحصر بهفرد این طرح آن است كه یاتاقان big – end در این موتور ، دیگر از حركت دایره ای در موتورهای معمولی پیروی نمی كند بلكه مسیر حركت آن به صورت بیضی است . شركت می فلاور ادعا می كند مزیت این طرح آن است كه سرعت حركت پیستون در نقطه مرگ بالا (نقطه انفجار) كاهش یافته و در واقع زمان بیشتری را برای احتراق سوخت فراهم می نماید . چنین سیستم اتصالی باعث افزایش اثر اهرمی شاتون بر میل لنگ شده و در نهایت به افزایش گشتاور موتور منجر می شود . همچنین گفته می شود در نتیجه افزایش زمان احتراق سوخت ، انفجار كاملتر بوده و مصرف سوخت به میزان 40 در صد كاهش می یابد ، ضمن این كه باعث كاهش 50 در صدی برخی از گازهای خروجی اگزونیز می گردد .

توربو شارژ و نقش آن در تقویت موتور

یكی از مطمئن ترین راهها برای افزایش توان و اسب بخار موتورها افزایش مقدار هوا و سوختی است كه در سیلندر آنها می سوزد . برای این منظور افزودن تعداد سیلندر یا بزرگتر كردن هر یك از سیلندرها یكی از روشهاست . اما در بعضی از مواقع این كار امكانپذیر نیست . یك راه دیگر برای افزایش قدرت كه ساده تر و با صرفه تر نیز هست استفاده از توربوو شارژر (Turbo charger) در موتور است . توربو شارژر ها می توانند قدرت و اسب بخار موتور را بدون آن كه حجم و وزن آن زیاد شود تقویت كنند و این برترین خصوصیتی است كه آنها را تا این حد ارزشمند و مهم كرده است .

امروزه هر جا كه صحبت از خودروهای پر قدرت مسابقه ای و سوپر اسپرت می شود ، ناگزیر صحبت از توربوشارژرها نیز به میان می آید . زیرا تمامی این خودروهاحتی خودروهای خانوادگی وسدان های پر قدرت نیز از این وسیله برای افزایش توان موتور سود می برند . توربوشارژرها همچنین در اكثر موتورهای دیزل نیز نقش مهمی بازی می كنند.

یك توربوشارژراز دو قسمت اصلی تشكیل شده است : توربین و كمپرسور ، كه توسط یك شفت به هم متصل هستند . این كمپرسور اساساً می تواند به طرق مختلفی به حركت در آید . از جمله از طریق چرخ دنده كه در اینحالت سوپر شارژر مكانیكی نامیده می شود.

روش دیگر به حرمت درآوردن كمپرسور ، استفاده از انرژی ذخیره شده در گازهای اگزوز حاصل از احتراق در موتور است كه در این حالت سوپر شارژ مكانیكی نامیده می شود.

مطلب مفید دیگر:  دانلود تحقیق هیدروژن 37 صفحه + zip

روش دیگر به حركتدر آوردن كمپرسور ، استفاده از انرژی ذخیره شدهدر گازهای اگزوز حاصل از احتراق در موتور است كه در این حالت به «توربو شارژ » معروف است .

توربو شارژ در حقیقت توربینی است كه به وسیله گازهای اگزوز به حركت در امده و یك كمپرسور گریز از مركز را كه توسط یك شفت به آن لینك شده است می چرخاند . كمپرسور نیز هوا را از مركز تیغه هایش به داخل كشیده و توسط پره های خود ، در حین چرخش به بیرون پرتاب می كند .

كمپرسور معمولاً بین صافی و منیفولد هوای ورودی به موتور قرار دارد. در حالی كه توربین بین منیفولد هوای خروجی موتور و انباره اگزوز قرار می گیرد . تمامی گازهای خروجی موتور (گازهای اگزوز ) از محفظه توربین می گذرد و انبساط این گازهای تحت فشار بر پره های توربین عمل می كند وموجب حركتدورانی آنها می شود . این گازهای اگزوز را نیز خفه می كند و به این ترتیب در اكثر مورادی نیازی به استفاده از انباره اگزوز نیست .

تنها توانی كه در مجموعه توربین و كمپرسور به هدر می رود مربوط به اصطكاك یاتاقانهای شفت است كه بسیار ناچیز است . سرعت توربین در توربو شارژرها تا 150 هزار دور در دقیقه (RPM) بالغ می شود كه حدوداً 30 بار سریع تر از دور موتور خودرو است . از انجایی كه گازهای اگزوز نیز گرم هستند و به صورت تناوبی وارد می شوند دمای توربین بسیار بالا می رود . به منظور به دست آوردن سرعت 150 هاز دور در دقیقه و بالاتر از ان درموتور شارژرها ، شفت توربین باید با دقت بسیار زیادی یاتاقان بندیشود . اغلب یاتاقانهای غلتشی و بلبرینگ ها در چنین سرعتی از هم گسیخته و نابود می شوند . بنابراین اكثر توربو شارژرها از یاتاقانهای لغزشی روغنی استفاده می كنند . این نوع یاتاقانها ، شفت را در لایه نازكی از روغن كه دائماً به اطراف آن پمپ می شود نگه می دارند . این عمل دو هدف را تامین می كند :

1- شفت و دیگر اجزای توربو شارژر را خنك نگه می دارد .

2- به شفت اجازه می دهد كه بدون ایجاد اصطكاك قابل توجه ، با سرعت زیاد بچرخد .

به طور معمول توربوشارژرها فشار هوا را به اندازه شش تا هشت پوند بر اینچ (Psi) فشرده تر می كنند . از انجا كه فشار معمولی اتمسفر (Psi) 7/14 پوند بر اینچ در سطح دریا است ، خواهیم دید كه با این روش می توان 50 ر صد بیشتر هوا وارد موتور كرد. بنابراین انتظار خواهیم داشت به قدرت خودرو نیز 50 درصد افزوده شود . البته افزایش بازدهی واقعی بین 30 تا 40 در صد و بسیار قابل توجه است .

یكی از مزایای ارزشمند توربو شارژرها ، كمكی است كه در ارتفاعات و مناطق مرتفع ، كه غلظت هوا كم است به موتور می كنند . در ارتفاعات موتورهای معمولی دچار كاهش شدید قدرت می شوند ، زیرا برای هر مكش ، پیستون جرم كمتری از هوا را به داخل سیلندر می كشد و حتی در صضورت افزایش مقدار سوخت پاشیده شده به داخل سیلندر نیز به علت فقدان اكسیژن كافی ، احتراق كامل صورت نمی گیرد . بنابراین مساله رقیق بودن هوا موجب كم شدن قدرزت موتور در بلندیها و نقاط با فشار هوای كم می شود كه توربو شارژرها با كمپرس كردن و افزایش جرم هوای ورودی به موتور این نقصیه را جبران می كنند .

سیستم سوخت رسانی انژكتوری در خورو متكی بر سنسورهایی است كه شاخصهای گوناگونی از جمله مقدار اكسیژنموجود در گاز اگزوز را در خودرو اندازه می گیرد پس در صورت اضافه شدن سیستم توربو به این خودروها ، سیستم سوخت رسان به طور اتوماتیك مقدار سوختی را كه باید توسط انژكتور به سیلندر پاشیده شود افزایش می دهد . البته یك توربو شارژر با قدرت تقویت بالا به یك خودرو انژكتوری افزوده شود ،ممكن است سیستم سوخت رسان خودرو قادر به تزریق سوخت كافی به سیلندر ها نباشد . این پدیده از عدم توانایی پمپ سوخت یا انژكتورها جهت انتقال حجم بالای سوخت ناشی می شود . در این موارد باید برای به دست آوردن حداكثر قدرت بازدهی ، سیستم سوخت رسانی نیز با توربو شارژر سازگاری پیدا كند .

تقویت بیش از حد

از آنجا كه هوا توسط توربو شارژر تحت فشار قرار می گیرد و سپس در سیلندر نیز توسط پیستون چندین برابر كمپرس می شود خطر ایجاد پدیده ضربه در موتور افزایش می یابد . پدیده ضربه هنگامی بالا رود كه سوخت وارد شده قبل از جرقه زدن شمع هادر سیلندر بسوزد . به همین دلیل اغلب خودروهای دارای توربو شارژر نیاز به سوختهای با درجه اكتان بالا دارند . باید دقت شود در صورتی كه فشار كمكی توربو شارژر نسبت به موتور خیلی بالا باشد باید تا حدی نسبت تراكم موتور كاهش یابد تا پدیده ضربه رخ ندهد .

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” بررسی موتور با حجم متغیر ” نمودید تشکر می کنیم، در سایت مقاله طلایی انواع فایلها با کیفیت مناسب را می توانید پیدا کنید.

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – بررسی موتور با حجم متغیر – با کلمات کلیدی زیر مشخص گردیده است:
بررسی موتور با حجم متغیر;توربو شارژ و نقش آن در تقویت موتور;تقویت بیش از حد

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *